Selasa, 29 Mac 2011

Pengalaman saya: 29.03.2011 (Selasa)

Semasa di dalam dewan Mahkamah, dia tidak faham alasan penghakiman yang hakim bacakan. Dia tidak faham keputusan yang hakim berikan. Dia kelihatan terpinga-pinga dengan keputusan hakim kerana dia tidak faham status permohonannya.

Di luar dewan mahkamah, saya menerangkan kepada dia, permohonannya diluluskan Mahkamah. Dia bebas dari Islam. Dia sudah tidak ada kaitan dengan Islam. Mahkamah sudah isytihar dia bukan beragama Islam. Mendengar kata-kata saya, dia terus sujud menyembah dan menyentuh kaki kanan saya. Saya terkejut dengan perbuatannya. Jantung saya berdebar-debar. Saya lantas menarik kaki kanan saya sambil memerhatikan orang-orang disekeliling yang melihat perbuatan tersebut. Sambil menangis dia mengucapkan terima kasih berkali-kali kepada saya.

Apa kaitannya saya? Saya bukan Peguam Syarie dia... Malah, saya tidak pernah menyokong permohonannya.

Saya melihat dia begitu seronok dengan keputusan Mahkamah kerana dia sudah boleh dan bebas mengamalkan ajaran agama asalnya dan tidak risau lagi dimana jasadnya akan dikebumikan...

Ya Allah, hanya engkau yang layak disembah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan