Jumaat, 27 Mei 2011

Pengalaman 26.05.2011

Hari ini semasa saya sedang menanti kes saya dipanggil untuk disebut, saya sempat melihat dan mendengar satu keputusan kes jenayah syariah dibacakan oleh Yang Arif Hakim Mahkamah Rendah Syariah.

Keputusan kes ini ialah berkaitan dengan dakwaan "mengajar agama tanpa tauliah" dimana ianya adalah merupakan satu kesalahan di bawah Akta/Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah negeri:-

Seksyen 11. Mengajar agama tanpa tauliah.

(1) Mana-mana orang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara yang berhubungan dengan agama Islam tanpa tauliah yang diberikan di bawah seksyen 96 Akta Pentadbiran adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.
(2) Subseksyen (1) tidaklah terpakai bagi-

(a) mana-mana orang atau golongan orang yang dikecualikan oleh Majlis di bawah seksyen 98 Akta Pentadbiran; atau

(b) mana-mana orang yang mengajar atau mengaku mengajar apa-apa perkara yang berhubungan dengan agama Islam di dalam kediamannya sendiri kepada anggota keluarganya sahaja.

Apa yang menarik ingin saya kongsikan di sini ialah semasa saya mendengar penghakiman dibacakan, hati saya merasa "kasihan" melihat kepada Tertuduh yang didakwa melakukan kesalahan sedangkan beliau mengajar agama. Mengajar itu baik tetapi disebabkan dia tidak mempunyai tauliah mengajar, maka dia didakwa oleh pihak berkuasa.

Walaubagaimanapun, Tertuduh pada hari ini mampu menarik lafaz lega kerana Mahkamah telah melepaskan dan membebaskan Tertuduh daripada tuduhan tersebut. Dalam penghakiman, Mahkamah menyatakan bahawa pihak pendakwaan telah gagal membuktikan Tertuduh mengajar agama iaitu mengajar tafsir ayat 14 hingga 20 Surah al-baqarah. Saksi-saksi pendakwaan hanya mengetahui Tertuduh mengajar tetapi tidak pasti samada Tertuduh mengajar tafsir ayat 14 hingga 20 Surah al-baqarah. Selain itu, lokasi kejadian kesalahan didakwa dilakukan juga adalah terlalu umum.

Jadi, pada kawan-kawan semua terutama ustaz dan ustazah, saya nak ingatkan kalau nak mengajar orang ramai tue kena dapat tauliah dulu yer.. kalau tidak, bersiap sedialah kawan-kawan ku semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan